brokułyBrokuły

Nazywane również zielonym kalafiorem lub kapustą szparagową, posiadają wyjątkowe właściwości odżywcze, co powoduje, że są uznawane za jedne z najzdrowszych warzyw na świecie. Do Polski trafiły, jak wiele innych warzyw, dzięki królowej Bonie. Zawierają bogactwo substancji odżywczych, posiadają silne właściwości przeciwutleniające, dostarczają dość dużej ilości błonnika pokarmowego, witaminy C, A, K i te z grupy B, luteinę, glukozynolany oraz składniki mineralne: potas, fosfor, sód, wapń, magnez, żelazo, cynk i chrom.

Brokuły wzmacniają organizm oraz wykazują silne właściwości przeciwzapalne i przeciwalergiczne.

Regularne spożywanie brokułów zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, a także ułatwia usuwanie z organizmu substancji rakotwórczych. Wpływa na obniżenie ciśnienia krwi i kondycję naczyń krwionośnych, co zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Reguluje też poziom cukru we krwi. Poprawia stan tkanki łącznej, wspomaga wytwarzanie kolagenu i budowę chrząstki, dzięki czemu pozytywnie wpływa na kondycję stawów i ścięgien zwiększając ich elastyczność. Zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej, pomaga walczyć z zaburzeniami lub zmęczeniem wzroku, zapobiega ślepocie zmierzchowej.

Brokuły mogą wspomóc wzrost mikroflory jelitowej oraz pozytywnie wpłynąć na perystaltykę jelit. Pomagają też chronić organizm przed chorobami układu pokarmowego, w tym wrzodami dwunastnicy i żołądka czy zapaleniem przełyku. Warto po nie sięgać będąc na diecie, są niskokaloryczne, mają nieduży indeks glikemiczny i powodują długotrwałe uczucie sytości.

Aby skorzystać z dobrodziejstw płynących z jedzenia brokułów, warto pamiętać, że najlepiej spożywać je w postaci surowej lub blanszowane na parze przez 3 – 4 minuty.

Strona główna

Total Views: 102Daily Views: 1