Europejski Dzień Praw Pacjenta

Europejski Dzień Praw Pacjenta

18 kwietnia we wszystkich krajach Unii Europejskiej obchodzony jest Europejski Dzień Praw Pacjenta. Ma na celu przypomnienie o 14 prawach zawartych w Europejskiej Karcie Praw Pacjenta, nieformalnym pozarządowym dokumencie, sporządzonym w 2002 roku przez organizację Active Citizenship Network we współpracy z 12 organizacjami z różnych krajów Unii Europejskiej. Celem powstania karty jest zagwarantowanie“wysokiego poziomu ochrony ludzkiego zdrowia” i zapewnienie wysokiej jakości usług dostarczanych przez różne systemy ochrony zdrowia w Europie.

Europejska Karta Praw Pacjentów – 14 praw podstawowych:

  1. Prawo do profilaktyki
  2. Prawo dostępu do opieki medycznej
  3. Prawo do informacji
  4. Prawo do wyrażenia zgody
  5. Prawo do wolnego wyboru
  6. Prawo do prywatności i poufności
  7. Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta
  8. Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych
  9. Prawo do bezpieczeństwa
  10. Prawo do innowacji
  11. Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu
  12. Prawo do leczenia dostosowanego do potrzeb
  13. Prawo do zażaleń
  14. Prawo do rekompensaty

W Polsce prawa pacjenta reguluje zbiór praw zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Obejmują następujące zagadnienia:

  • Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej
  • Prawo wyboru np.: placówki medycznej, lekarza, pielęgniarki, położnej itd.
  • Prawo do poszanowania godności i intymności
  • Prawo do wyczerpującej i zrozumiałej informacji o stanie swojego zdrowia
  • Prawo do zachowania tajemnicy informacji z nim związanych
  • Prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
  • Prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej swojego stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych
  • Prawo do poszanowania swojego zdrowia życia prywatnego i rodzinnego
  • Prawo do opieki duszpasterskiej
  • Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
  • Prawa w przychodni, ośrodku zdrowia, poradni, ambulatorium, aptece
  • Prawa w szpitalu
  • Prawo do dochodzenia swoich praw
  • Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych
  • Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

W szczególnie uzasadnionych wypadkach lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia pacjenta, jednak nie może to spowodować niebezpieczeństwa utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia pacjenta. W takim przypadku lekarz ma obowiązek uprzedzić o tym fakcie pacjenta, uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej oraz wskazać pacjentowi lekarza lub zakład opieki zdrowotnej, w którym pacjent będzie miał możliwość uzyskania świadczenia.

Total Views: 170Daily Views: 1